سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نه بخدایى که از قدرت او درمانده شبى سیاه به سر بردیم که روزى سپیدى را در پى خواهد داشت ، چنین و چنان نبوده است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :1
کل بازدید :13477
تعداد کل یاداشته ها : 16
103/2/5
2:43 ص

شایع ترین اختلال هاى روانى

به طور کلى روان شناسان و روان پزشکان شخصیت انسان را به سه دسته متمایز تقسیم مى کنند:    ۱ ـ بهنجار ۲ـ نوروتیک (روان نژند) ۳ـ پسیکوتیک (روان پریش).

بهنجارها شخصیت خود را با واقعیت زندگى سازگار مى سازند، رفتار و کردارشان درزندگى هدف مشخص و جامعه پسندى را دنبال مى کند وازادامه فعالیت براى نیل به مقصود احساس رضامندى و خوشبختى مى کنند.

شخصیت نوروتیک (روان نژند) از حقیقت مى گریزد و کمتر خود را با واقعیت سازگار مى کند. به طور کلى روان نژندها داراى اختلالهاى روانى خفیف مانند: احساس خستى، کوفتگى عصبى ، بى حس وحالى، اضطراب ، دلواپسى و فراموشى مى باشند. این افراد را گاهى نوروتیکهاى اضطرابى نیز مى نامند که به استراحت وآرامش نیاز دارند.

شخصیت هاى پسیکوتیک (پسیکوز) را روان پریش نیز مى نامند. روان پریشى شدیدترین نوع بیمارى روانى است. مردم آن را دیوانگى یا جنون مى نامند. این افراد گرفتار خیال باطل وتوهم اند با واقعیت قطع رابطه کرده اند. وغالباً دچار توهم یا ادراک غلط هستند. داورى ونتیجه گیرى آنها همواره نادرست است. ازخوردن غذا ودارو به علت توهمى که از مسموم بودن آنها دارند خوددارى مى کنند و ...

پسیکوزها به ۲ دسته تقسیم مى شوند: پسیکوزهاى عضوى که دراثر فاسد شدن سلولهاى مغزى ایجاد مى شود و پسیکوزهاى کارکردى که محصول عادات وعقاید است. پسیکوزهاى عضوى خود به دسته هاى مختلفى تقسیم مى شوند ازجمله : فلج عمومى :این عارضه براثر عفونت دستگاه عصبى ومغزى براثر سیفلیس درجه سوم حاصل مى شود. بیمار بیش از ۲ تا ۵ سال زنده نمى ماند. اما درصورتى که به موقع درمان شود از عواقب ناگوار آن نجات مى یابد.

جنون پیرى : زندگى او ، وضعى آشفته دارد به گذشته وعقب باز مى گردد واغلب حرفى که لحظه اى پیش به او گفته اند به یاد نمى آورد. این چنین وضعى درسن ۷۰ سالگى جاى شگفتى ندارد اما وقتى درافراد ۳۰ ساله چنین حالتهایى نمایان مى شود دلیل برپیرى زودرس مى باشد که جنبه ارثى دارد.

جنون الکلى: یک دسته دیگر از اختلال ها براثر مصرف مشروبات الکلى، داروهاى نامناسب، مونوکسید کربن حادث مى شود ، اما اعتیاد به الکل یکى از مهمترین آنهاست.پسیکوزهاى کارکردى به ۴ دسته تقسیم مى شوند که به طور مختصر به شرح دو دسته از آنها یکى پسیکوزهاى هیجانى یا سرخوش افسرده ودیگرى انواع اسکیزوفرنى مى پردازیم.

سرخوش ـ افسرده : این دسته از بیمارها داراى اختلالهاى هیجانى یا تأثر زا مى باشند وحالتهایى مانند: افسردگى، سرخوشى، اضطراب و انگیزش پذیرى به وجود مى آورند. این حالات در زنها بیش از مردان دیده مى شود و در ماههاى تیر، خرداد و مرداد شیوع بیشترى دارد. این بیماریها پیش از بلوغ کمیاب، هنگام بلوغ و جوانى فراوان و با پیشرفت سن بیشتر مى شود، به طورى که حداکثر شیوع بیمارى ۴۵ و ۵۰ سالگى است. از ویژگیهاى این بیمارى مى توان گفت که بیمار یگانگى و وحدت شخصیت خود را مانند برخى بیماریهاى روانى از دست نمى دهد و دوام هر حالت از ۲ تا ۱۰ ماه به طول مى انجامد.اسکیزوفرنى معمول ترین نوع پسیکوز کارکردى است و بیش از همه در اندیشه شخص اختلال به وجود مى آورد. غالباً پس از بلوغ در جوانها آغاز مى شود، در بیمار اختلالهاى عاطفى، هوشى، رفتارى و نیز اختلال اساسى در ارتباط با واقعیتها و ایجاد مفاهیم به وجود مى آید. این بیمارى از ۱۵ تا ۳۵ سالگى میان جوانان شیوع فراوان دارد، اما قبل از ۱۵ سالگى و بعد از ۴۵ سالگى بسیار اندک است. به این جهت اسکیزوفرنى را جنون جوانى خوانده اند.


91/2/29::: 2:36 ص